تحقیقات و بررسی هایی که در حوزه جست وجوهای اینترنتی انجام شد، نشان داد که ۹۳ درصد از کاربران اینترنتی که با موتورهای جست وجو مطلبی را جست وجو می کنند، در صفحه نتایج به دست آمده از سرچِ موتور جست وجو فقط همان صفحه اول را بررسی می کنند و نگاهی به صفحه های بعدی نمی اندازند. اگرچه درصدی از این کاربران کم سن هستند - طوری که آنها را در این بررسی دخالت نداده ایم - با این حال نتیجه همان است و کاربران در همان صفحه اول دنبال جوابشان می گردند.
به همین دلیل هم هست که اکثر وب سایت ها اصرار دارند که موقع نمایش نتایج سرچ در موتورهای جست وجو، اسم و لینکشان جزو ۱۰ گزینه اول باشد.استفاده از تکنیک search engine optimization)SEO) می تواند به گسترش شرکت های کوچک کمک کند و موقعیت های خوبی برای پیشرفت آنها فراهم کند. با در نظر گرفتن این چند نکته می توانید اسم و سایت خود را در رده های اول نتیجه سرچ کاربران قرار دهید:
۱) اولویت ها را مشخص کنید
اول هدفتان از جست وجو را به طور دقیق برای خودتان مشخص کنید و اولویت هایتان را در این کار درجه بندی کنید. به تدریج هم با بررسی جست وجوهای بازدیدکنندگان، آنها را اصلاح می کنید: هدفتان ارائه اطلاعات کدام محصول یا چه جور خدماتی هست؟ قرار است که کاربران و بیننده های سایت چه خدماتی بگیرند، خرید کنند، یا فقط مطالعه کنند و اطلاعاتی کسب کنند؟ حالا بر اساس چنین اطلاعات و دورنمایی که دارید، ببینید که چه طور می توانید خودتان را در صدر لیست نگه دارید؟ مثلاً کارشناسان گوگل بررسی می کنند که کاربران اکثراً چه واژه های کلیدی را در جست وجو به کار می برند و بیشتر استفاده می کنند و غیره.
۲) کلمات کلیدی را پیدا کنید
معمولاً دریک تجارت، محصولات و خدمات همان طوری معرفی و تبلیغ نمی شوند که مشتریان آنها را می شناسند. در این میان ابزارها، شیوه ها و برنامه هایی هستند که می توانند به شما کمک کنند تا بهترین واژه ها و عبارات را برای SEO برای خودتان پیدا کنید. با خدمات رایگان AdWords Keyword Tool که شرکت گوگل ارائه می کند به راحتی و سریع می توانید یک تخمین کلی از واژه های رایجی که کاربران در جست وجویشان به عنوان کلمات کلیدی استفاده می کنند، به دست بیاورید.
این برنامه در اصل ابتدا برای بازارهای اینترنتی و فروشگاه های گوگل طراحی شده بود که کلمات و عباراتی کلیدی برای کاربرانی که خرید اینترنتی می کردند، تعیین کنند. اما کاربرد برنامه به این جا محدود نشد و این برنامه کاربردهای بیشتری هم پیدا کرد و در بخش هایی که جست وجو بر پایه کلمات و عبارات بود، خیلی مفید واقع شد. این بحث تا حدی مهم و مفید است که برخی شرکت های بزرگ بخشی به عنوان «فهرست واژگان کلیدی کاربردی» دارند که بر اساس تعداد دفعاتی که کاربران این کلمات کلیدی و پرکاربرد را برای جست وجو تایپ می کنند، و همچنین تعداد صفحات وِبی که در جواب آن عبارات در اینترنت برای آنها هست، امتیاز و رتبه ای برای آن کلمه یا عبارت در نظر می گیرد.
۳) کلمات کلیدی را هوشمندانه انتخاب کنید
استفاده زیاد از فقط یک کلمه یا عبارت و به کار بردن واژه های نادرستی که مفهوم جست وجوی شما را مشخص نمی کنند و به عبارتی راه به جایی نمی برند، باعث می شود که موتورهای جست وجو تشخیص بدهند که این روش جست وجو رسمی و صحیح نیست و کاربری شما را نادیده بگیرند. در اینجا چند نکته را برای شما آورده ایم تا به درستی از واژه ها استفاده کنید:
- هر صفحه را به یک واژه کلیدی و مترادف های آن اختصاص بدهید. زمانی که صفحه شما وحدت موضوعی (حول آن واژه کلیدی) داشته باشد، احتمال اینکه موتور جست وجو صفحه شما را شناسایی و رونمایی کند خیلی بیشتر می شود.
- آن کلمه کلیدی را در آدرس HTML خود بگذارید و حواستان باشد که این آدرس، با فاصله ها و علامتگذاری هایش، بیشتر از ۶۵ حرف نباشد.
- کلمات کلیدی را در هدینگ همه صفحات بگنجانید. ضمن اینکه چندین بار در بینابین مطالب صفحه تکرار شوند. و بهتر هم است که در همان اوایل صفحه باشند؛ نه یکی دو خط آخر.
- در این صفحه لینک هایی تعبیه کنید که در رابطه با همین کلمات باشند و دقت کنید که در نوشتن متن این لینک ها از خود کلمه کلیدی استفاده کنید. مثلاً اگر کلمه کلیدی، رزومه است، متن لینک را این طور بنویسید: «راهنمایی هایی برای نوشتن رزومه». نه اینکه: «اینجا را کلیک کنید».
- هر موقع که توانستید، کلمات کلیدی را در آدرس URLتان بیاورید. حتی اگر آدرس URLتان به ظاهر بی معنی بشود (مثلاً www.domain.com/?page_hd=۸).
۴) Linkbait بسازید
یک موقعیت خیلی خوب که می توانید داشته باشید، این است که محصول یا خدمات شما از سوی کسان دیگر و مثلاً در وبلاگ های پربیننده دیگر هم به صورت لینک نوشته شده باشد. مخصوصاً اگر لینکی وجود داشته باشد که همان کلمه کلیدی را دارد و با کلیک روی آن، صفحه ای از سایت شما باز می شود؛ این یک امتیاز عالی برای شماست.
- سعی کنید که اطلاعات جذاب، خواندنی و مفیدی در این صفحه ها وجود داشته باشد و طبق هدفی که در سایت خود دارید، محتوای این وبلاگ هم تا حدی غنی و مربوط به همان صفحه و سایت اصلی شما باشد. اگر این وبلاگ، این ویژگی ها را ندارد و مفید نیست، کلمه کلیدی و لینک سایت خود را در وبلاگ ها، صفحه ها یا مقاله های دیگر هم بگذارید. این کار را با شبکه های اجتماعی (social networks) هم به راحتی می توانید انجام دهید. این را هم بگوییم که موتورهای جست وجو عاشق وبلاگ ها هستند؛ پس حتماً این کار را انجام دهید.
- عباراتی برای تبلیغ محصول یا خدماتی که می دهید به همراه لینکی که همان کلمه کلیدی در آن به کار رفته و به سایت شما می رسد، را در سایت های اجتماعی و گروهی پربیننده بگذارید. بهتر است که مستقیماً هم با اشخاصی که این وبلاگ ها و سایت ها را مدیریت می کنند در ارتباط باشید.
- وقتی سایت های دیگر قبول می کنند که لینک سایت شما را در صفحه شان بگذارند، از آنها بخواهید که حتماً کلمه کلیدی را در آدرس لینک به کار ببرند.
۵) موتورهای جست وجو را با وب سایت خود آشتی دهید
وقتی موتور جست وجو به دنبال صفحه هایی در جواب جست وجوی یک کاربر می گردد، معمولاً مهم است که این کلمه کلیدی در چند سطر اول سایت (یا وبلاگ یا ...) که می خواهد به عنوان جواب ارائه دهد آمده باشد. پس سعی کنید اصلاً با انبوه فلَش و Ajax و غیره سایت خودتان را شلوغ نکنید؛ چون تا حد زیادی احتمال شناخته شدنتان توسط موتور جست وجو را پایین می آورد. باز هم ترفندهایی هست که می تواند احتمال شناخته شدن شما توسط موتور جست وجو را بالا ببرد. گوگل این چند مورد دیگر را آورده است:
- از یک مرورگر متنی مانند Lynx استفاده کنید که تا حدی متوجه نحوه سایت یابی این موتورهای جست وجو، و اینکه چطور سایت شما را پیدا می کنند، شوید. یا در قسمت مشاهده گر lynx آدرس URL خودتان را بگذارید تا متوجه شوید که صفحه با Lynx چه طور دیده می شود.
- مطمئن شوید که سایت شما دو یا چند مورد از یک متن و محتوا یا URLهایی که به یک صفحه ارجاع می دهند را نداشته باشد.
- یک نقشه سایتِ XML بسازید و آن را برای موتورهای جست وجو بفرستید. به این ترتیب آنها لیستی از URLهایی از سایت شما، که می خواهید نمایش داده شوند، خواهند داشت.
● پیگیر باشید
خیلی مهم است که هر هفته به طور منظم وقت بگذارید و حواستان به موقعیت سایتتان در گوگل باشد. کلمات کلیدی را مرور یا به روز کنید و به دنبال فرصت های بیشتر و بهتر لینک گذاری و تبلیغ سایت خود باشید. این را هم در نظر بگیرید که اکثر رقبای شما هم این اطلاعات پایه را دارند و آنها نیز سعی می کنند این نکته ها را رعایت کنند.
اینترنت کند پدیده غریبی نیست. اما راههایی برای کنارآمدن با این موضوع هست.
هیچکس از کار کردن با اینترنت کند لذت نمیبره؛ ارسال ایمیل با حجم بالا، فرستادن فایل برای دوست و یا انتظاری که بابت باز شدن یک صفحه ساده باید کشید روح آدم رو فرسایش میده!
اما برای خیلیها چارهای جز کنار آمدن با این شرایط نیست. در این نوشته به چند روش برای کار کردن با اینترنت کم سرعت اشاره میکنیم.
فشردهسازی فایلها
اگر میخواهید چند فایل ارسال کنید بهتر است از فشردهسازی استفاده کنید. کمپرس کردن فایلها به شکل دراماتیکی حجم را کم میکند. Winzip و WinRAR دم دستترین برنامهها برای فشردهسازی هستند.
سرعت مرورگر را افزایش دهید
گرافیک برای بسیاری مهم است (و البته ما!) اما فراموش نکنید که اینترنت کند چیز دیگری است. برای این که گرافیک رو غیر فعال کنید:
۱- در بخش tools مرورگر سراغ internet option بروید
۲- حالا روی Advanced کلیک کنید
۳- بخش Multimedia را پیدا کنید
تیک این بخشها رو حذف کنید:
Play animations in Web pages
Play sounds in Web pages
Play videos in Web pages
Show pictures
از distribution lists استفاده کنید
معمولا ایمیلها برای افراد یک گروه سریع تر فرستاده میشوند تا اینکه تک تک برای هر کدام بفرستید. بنابراین بهتر است لیستهای گروهی داشته باشید. در ضمن اگر از outlook استفاده میکنید بد نیست به این لینک هم سری بزنید تا مراحل ساختن distribution lists را ببینید.
امضای ایمیل سادهای داشته باشید
امضا ایمیل حرفهای و گرافیکی را فراموش کنید. این امضاها حجم زیادی میگیرند و ایمیل شما را سنگین میکنند. میتوانید از امضاهای فونتی ریز و مختلف و رنگهای متفاوت برای امضای ساده و سبک استفاده کنید. اگر از امضای گرافیکی استفاده میکنید مطمئن شوید که سبک و کوچک هستند تا هم شمای فرستنده و هم دوست گیرنده سریعتر کار کنید.
صفحات رو ذخیره کنید
اگر احتیاج به سایتهای مرجع دارید بهتر است قبل از هر کاری صفحه مورد نظرتان را ذخیره کنید. حالا اگر اینترنت قطع شد باز هم میتوانید به کارتان ادامه دهید.
cache مرورگر را زیاد کنید
وقتی حجم cache مرورگر را زیاد کنید صفحات سایتهایی که قبلا دیدهاید سریعتر باز میشوند. بسیاری از فایلها و عکسهایی که روی سایتها هستند روی دستگاه شما ذخیره میشود و کمک میکند دفعه بعد که به آن صفحه مراجعه کردید بدون نیاز به دانلود مجدد، صفحه باز شود.
برای افزایش حجم cache:
1- بر روی tools و بعد Internet Options کلیک کنید.
۲- در بخش general به دنبال Temporary Internet Files بگردید و روی Settings کلیک کنید.
۳- در زیر بخش Check for newer versions of stored pages دکمه Automatically انتخاب شده است.
۴- حالا میتوانید این حجم را افزایش دهید ولی زیاده روی نکنید.
جیمیل قابلیت جالبی به نام واگرد (Undo) دارد که با استفاده از آن میتوان ایمیلهای ارسال شده را پس گرفت.
شاید برخی اوقات شده که شما مدتی پس از ارسال یک ایمیل، متوجه شدهاید که آدرس گیرنده را اشتباه تایپ کردهاید و این ایمیل از inbox یک کاربر دیگر سر در میآورد.
ای کامرس e-commerce چیست؟
برای ای کامرس electronic- commerce (تجارت الکترونیکی) از گذشته تا کنون تعاریف متعددی ارائه شده است اما به ساده ترین زبان شدنی می تاب گفت که دانش بازرگانی الکترونیک به انجام مبادلات بازرگانی از راه شبکههای ارتباطی می پردازد.
تجارت الکترونیک بر اساس ی پردازش اطلاعات و انتقال الکترونیکی دادهها بنا شده است. بازرگانی الکترونیک یا ای کامرس تکاپو های گوناگونی از قبیل مبادله الکترونیکی گونه ها و خدمات، ارائه ی تند مطالب دیجیتال، انتقال الکترونیکی وجوه، مبادله الکترونیکی سهام، بارنامه الکترونیکی، طرح های تجاری، طراحی و مهندسی مشترک، منبع یابی، خریدهای دولتی، بازاریابی سر راست و خدمات بعد از فروش و همچنین فعالیتهای عمومی بازرگانی مثل تبلیغات، آگهی، مذاکرات، قراردادها و تسویه حساب ها را در بر میگیرد.
فروشگاه اینترنتی چیست؟
فروشگاه اینترنتی شاخه ای از بازرگانی الکترونیک (e-commerce) می باشد. پلتفرم سئو وردپرس میموس به راستی فروشگاه اینترنتی یک وب سایتی است که محصولات و اطلاعات آن به صورت دسته بندی شده پیمان گرفته است. شما با کلیک بر روی هر محصول می توانید مشخصات آن محصول را نگریستن نموده و در صورت لزوم آن را به سبد خرید خود اضافه نمایید.در پیوسته به توضیحی اجمالی در خصوص مزایای داشتن فروشگاه اینترنتی از حیث مشتریان میپردازیم.
در این مواقع شاید فکر کنید با بستن مرورگر یا حتی در موارد مهمتر با از برق کشیدن رایانه میتوان جلوی ایمیل ارسال شده را گرفت! ولی جیمیل را نمیشود از برق کشید.
در چنین مواردی دکمه Undo Send که میتواند ایمیل ارسال شده را پس بگیرد، بسیار کارساز است.
گوگل این قابلیت را در مارس 2009 به جیمیل افزود. در آن زمان کاربران فقط 5 ثانیه برای پس گرفتن ایمیلهای ارسالی خود زمان داشتند.
گوگل مرتباً این مدت زمان را افزایش داده و آن را به 10 ثانیه، 20 ثانیه و اکنون به 30 ثانیه رسانده است.
بر این اساس کاربران 30 ثانیه فرصت دارند تا ایمیلی را که اشتباهی ارسال کردهاند یا مایلند در متن آن تغییراتی ایجاد نمایند، با استفاده از Undo Send پس بگیرند.
برای فعال کردن این ویژگی فوقالعاده مفید، به صفحه settings رفته و در بخش Labs گزینه Undo Send را فعال کنید. سپس بر Save changes در پایین صفحه کلیک کنید.
حتما گاهی اوقات از صدای وحشتناک مودم ناراحت شده اید. با این راه حل که خیلی راحت و سریع است می توانید صدای مودم را قطع نمائید. البته راه های زیادی وجود دارد ولی این راه سریع و راحت تر می باشد و در انتها نیز یک روش دیگر جهت تکمیل شرح خواهم داد.
1- روی Dial-up Connection کلیک نمائید.
2- روی Properties کلیک نمائید.
3- روی Configure کلیک نمائید.
4- تیک را از کنار Enable modem speaker بردارشته (UnMark) و سپس ok کنید.
صدای اسپیکر مودم (modem speaker) شما به همین راحتی قطع شد.
اما روش دیگر کمی پیچیده تر است:
برای قطع کردن صدای ویژوویژ مودم به ترتیب زیر عمل کنید.
مسیر زیر را دنبال کنید:
Start > Contorol Panel > Phone And Modem Option > Modem > Properties
بعد از اینکه Properties را زدید صفحه ای باز می شود که در باید به تب Advanced بروید.
بعد از آن در قسمت Extra setting و در قسمت Extra initiaza tion commands عبارت ATM0 را بنویسید و ok را بزنید و بدانید که صدای مودم شما قطع شده است.
در میان آن دسته از آشنایانم که با اینترنت سروکار دارند کمتر کسی را می شناسم که صاحب یک Account در Yahoo! نباشد. اما از این میان عده بسیار کمی از امکانات بسیاری که Yahoo! در اختیارشان گذاشته استفاده می کنند.
در این قسمت قصد داریم به معرفی دو نمونه از این امکانات که در Yahoo Mail برای شما وجود دارد بپردازیم.
- فیلترها :
می دانید که Yahoo به شما اجازه می دهد تا ایمیلهای خود را در چند پوشه (Folder) مرتب کنید. حال فرض کنید که برای ایمیلهای فرد خاصی یک پوشه ساخته اید و می خواهید هر بار ایمیلی از او رسید مستقیما وارد پوشه خاص او شود. در اینجا Yahoo به شما امکان می دهد تا با تعریف یک فیلتر ایمیلهای او را به پوشه درست هدایت کنید.
برای تعریف یک فیلتر باید وارد قسمت Mail Options شوید. برای این کار می توانید از منوی Mail گزینه Mail Options را انتخاب کنید یا مستقیما روی لینک Mail Options که در سمت راست صفحه و زیر لینک Sign Out قرار دارد کلیک کنید.
حال صفحه Mail Options را در مقابل خود می بینید . در این صفحه روی لینک Filters کلیک کنید. به این ترتیب شما وارد صفحه فیلترها می شوید. تمام اعمال مربوط به فیلترها مانند ایجاد یک فیلتر، حذف یک فیلتر یا ایجاد تغییر در یک فیلتر از طریق این صفحه انجام می شود.
برای ایجاد یک فیلترروی دکمه Add کلیک کنید.
حال در مقابل خود چند Text Box و چند Drop Down List (یا به قول برنامه نویسها Combo) می بینید. در اولین Text Box نامی که قراراست برای فیلتر خود در نظر بگیرید می نویسید. در ادامه مشخص می کنید که در صورت وجود چه شرایطی در بخشهای مختلف ایمیلی که به شما می رسد آن ایمیل به کدام پوشه منتقل شود.توجه کنید که این فیلتر در مورد ایمیلی که تمام این شرطها در مورد آن بر قرار باشد عمل می کند. وقتی که شرایط مورد نظرتان را مشخص کردید روی دکمه Add Filter کلیک کنید.
به این ترتیب شما می توانید اولین فیلتر خود را درست کنید و احتمالا در آینده از فیلترها بیشتر استفاده خواهید کرد فقط توجه داشته باشید که تا زمانی که از سرویس مجانی Yahoo Mail استفاده می کنید نمی توانید بیشتر از 15 فیلتر تعریف کنید.
- پاسخ خودکار:
گاهی اوقات شما می دانید که برای مدت زمان مشخصی به اینترنت دسترسی نخواهید داشت و می خواهید کسانی که با شما از طریق ایمیل ارتباط دارند را از این نکته مطلع کنید تا از شما انتظار پاسخ سریع نداشته باشند. در این موارد می توانید از سرویس پاسخ خودکار Yahoo Mail استفاده کنید.
برای اینکار به صفحه Mail Options رفته و روی لینک Vacation Response کلیک کنید. مدت زمانی که می خواهید از این امکان استفاده کنید را مشخص کرده و پاسخی که می خواهید به کسانی که با شما مکاتبه خواهند کرد، داده شود را تایپ کنید. در پایان روی دکمه Turn Auto-Response on کلیک کنید. اگر از تصمیم خود منصرف شدید کافی است که به این صفحه برگشته و روی دکمه Turn Auto-Response Off کلیک کنید.